/Zeewier
Zeewier 2017-08-11T14:54:29+00:00
Loading...

Zeewier: gezond, natuurlijk en lekker!

In het begin is het bij het eten van zee-groenten misschien even wennen aan de smaak en de textuur. Om deze nieuwe smaken te leren waarderen en er van te kunnen genieten, kun je bijvoorbeeld beginnen kleine hoeveelheden toe te voegen aan je favoriete soep en favoriete gerecht. Gedroogd en fijngemalen, of als vlokken of korrels, zijn wieren het makkelijkst te gebruiken om de maaltijd op smaak te brengen, hetzij op het bord of toegevoegd tijdens het koken. Vaak worden deze smakelijke gedroogde mengsels verrijkt met kruiden zoals knoflook, chilipeper en gember. Er worden ook speciale kookcursussen georganiseerd waarin de toepassingsmogelijkheden van zeewier verkend worden.

Hoewel je alle zeewieren kunt eten, zijn sommige soorten wel degelijk smakelijker dan andere. Bepaalde soorten zijn lekkerder nadat ze gedroogd of geroosterd zijn, terwijl andere beter vers of licht gestoomd gegeten kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn Dulse (kunnen zo uit de verpakking gegeten worden), Wakame (geweekt en vervolgens gedoopt in een saus van wasabi en tamari), Hijiki (licht gebakken in sesamolie met wortels, doperwten en lente-uitjes) en Nori (in sushi). Kombu, zeepalm (postelsia palmaeformis), zeesla (ulva), suikerkelp (laminaria saccharina) en andere soorten smaken ook goed wanneer zij op de juiste manier gecombineerd worden met andere voedingsmiddelen en goed op smaak worden gebracht. Zeewier wordt door ons zelfs gebruikt om heerlijke chips, desserts en snoepjes mee te bereiden.

Wanneer gedroogd zeewier in water wordt geweld, herstelt het zich tot zijn oorspronkelijke vorm en grootte. Vijf gram gedroogd zeewier komt overeen met ongeveer vijftig gram geweld zeewier. Of je het nu vers of gedroogd gebruikt, probeer de verhouding van bruine en rode zeewieren in je dagelijkse voeding op 2:1 te houden, om alle gezonde en voedzame kwaliteiten van beide kleurgroepen volledig te benutten. Nog beter is om daarbij ook groen zeewier te eten. Door dagelijks een of twee keer zeewier te eten wordt de natuurlijke balans in de mineralenhuishouding van je lichaam geleidelijk hersteld en zal dit leiden tot een gezonder darmmilieu.

Zeewier eten in poedervorm (gedroogd en fijngemalen) bevat mogelijk nog meer therapeutische eigenschappen dan zeewier in vlokken, stukken of korrels. Het rauwe, onbehandelde, gedroogde zeewier kan men het beste direct voordat het gegeten wordt aan de maaltijd toegevoegd worden. Rauw zeewier – in gedroogde of verse vorm – bevat de gezondste eigenschappen en behoudt het best de actieve enzymen in het zeewier.

Zeewier en voeding: nutritionele voordelen

Zeewier is een veelzijdig product qua uiterlijke verschijning, maar ook wat betreft de voedingsstoffen. De meeste wieren zijn rijk aan mineralen als calcium, natrium, ijzer en jodium en bevatten sporenelementen. Afhankelijk van de soort, is zeewier een bron van vitaminen A, C en E en plantaardige eiwitten. De delen van het zeewier die niet door het lichaam worden afgebroken zijn onschadelijk en kun je zien als ballaststoffen.

Zeewier kan daarom een gezonde en natuurlijke aanvulling vormen in ons menu van:

  • plantaardige eiwitten
  • vitaminen
  • mineralen
  • sporenelementen
  • ballaststoffen

Dit wordt door voedingsdeskundigen toegejuicht, onder andere omdat de voedingswaarde van het op moderne wijze geproduceerde voedsel nogal achteruit is gegaan en veel mensen geen tijd hebben om gezond en gevarieerd te eten. Voor de spijsvertering en stofwisseling zijn mineralen en sporenelementen erg belangrijk, bijvoorbeeld om vitaminen te verwerken en op te nemen in ons lichaam. Zo is een mineraal als ijzer essentieel omdat het de zuurstof door ons lichaam transporteert. Ook voor de groei en het onderhoud van de weefsels, het functioneren van spieren en zenuwen zijn diverse mineralen nodig.

Behalve deze heilzame voedingsstoffen, bevatten zeewieren ook nog eens unieke combinaties ervan, combinaties die bij ‘groente van het land’ niet voorkomen.

Wat zit er in zeewier?

  • meer vitaminen, mineralen en celzouten dan elke land-groente
  • het vitamine B complex
  • natuurlijk jodium in hoeveelheden die duizend keer hoger liggen dan elk andere landplant
  • laminarin en fucoidan (om jodium tekort tegen te gaan)
  • antioxidanten (een antioxidant is een stof die in staat is om schadelijke vrije radicalen te neutraliseren)
  • veel essentiële aminozuren en essentiële vetzuren, inclusief DHA
  • essentiële glyconutriёnten (essentieel voor ons immuunsysteem;voedingssupplementen uit suikers afkomstig van planten en volgens wetenschappers dé sleutel tot celcommunicatie en een goed functioneren van de cel. Ze vallen NIET onder de groepen vitaminen of mineralen)
  • plantaardige hormonen en lignanen (Lignaan is een groep stoffen die voorkomen in planten, vooral in lijnzaad, vandaar de naam. Lignaan is één van de belangrijkste klassen binnen de fyto-oestrogenen)
  • veel galactanen (agar en carrageen)
  • een ideale verhouding kalium – natrium (2,4:1)
  • alginaat
  • natuurlijke antibiotica en antibacteriële substanties
  • antilichamen, antivirale en anti parasitaire stoffen
  • myostatine (een inhiberende groeifactor voor afwijkingen in spierontwikkeling)
  • ontstekingsremmende middelen een waardevolle, goed opneembare plantaardig calcium
  • vele gematigde Monoamino-oxidaseremmers (MAO-remmers). Monoamino-oxidase is een verzamelnaam voor een groep enzymen die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van monoaminen in het lichaam. MOA-remmers worden gebruikt als antidepressiva en worden soms ook voorgeschreven aan Parkinson-patiënten.

Olijcke producten

2017-09-26T11:13:46+00:00

Olijcke Marco

Zee-groente pasta (ravioli)

Deze zee-groente ravioli is gevuld met ricotta, paksoi en witte kool. Naast dit lekkers van het land, voegen we ook ’t beste uit de zee toe: wakame (wa-ka-mee) en dulse (dul-se). Wakame ken je misschien [...]

2017-08-11T14:58:51+00:00

Olijcke Amerigo

zee-groente pasta (tagliatelle)

Deze zee-groente pasta is gemaakt met wakame (wa-ke-mee). Het wordt Japans zeewier genoemd, maar het groeit bijna overal ter wereld. Wa-ka-me is een bruinwier. Grappig genoeg is het ook helemaal niet bruin, maar knalgroen zoals [...]

Alle producten